sunnuntai 3. kesäkuuta 2012

napalävistys

Multa pyydettii napakorupostausta :----D Joten tee nyt semmosen. Muistakaa en oo mikään ammattilainen niin siitä ei välttämättä tarvii tulla päteen, mutta luulen et jollaki tavalla osaan kertoo. 

Ekan kerran napakorun otin 2011 helmikuussa. Tollo se oli tosi hyvässä kunnossa ja hoidin normaalisti hyvin eli 2 kertaa päivässä pesin vedellä. Aamuin ja illoin. Tollain mulla itellä on pysyny hyvänä. Tollon en siis käyttäny mitää puhdistus ainetta. Eli 2011 alkusyksyyn asti mun napa näytti  tältä:

IMG_7764-1

KUNNES kävi ihanasti ilmasutaidon tunnilla. Joku osu mun napaan kädellä ja toi reikä repes sivulle. Tästä seuras siis verta tulehdus ja tän näköstä jälkee siis:

IMG_3575-2

Kaunista, sanoisinko? Sit tän repeemisen jälkee pääs käymää semmonen että toi reikä siis umpeutu tosta ns oikeesta kohtaa mihin se oli alunperin laitettu ja se koru jäi siihen ns revenneesee kohtaan. Tän vuoks mulla oli sitte vino napalävistys. Eikä siinä vielä kaikki. Pikku hiljaa toi koru alko sitten kasvaan ulos. Mut tarpeeks aikasessa vaiheessa ku huomasin nii säästyin ikäviltä arvilta. Eli jos toi nahka tossa ns pallojen välissä on alle 5mm pitkä niin luultavastikkin koru on kasvamassa ulos lävistysreiästä ja tällön täytyy mennä käymää lävistäjällä. Itekki tein niin ja kyllä muute ärsytti lievästi sanottuna ku joutu ottaan pois. 

Olin sit ilman napakorua ööm tän vuoden maaliskuuhun asti ja olin sinä aikana aikas varma etten enää napakorua tuu uudelleen ottamaa. Mutta kuitenki se viä jotenki oli sillain että erkdgned pakko saada ja sitte Juuso ostiki mulle tän. Mulla tehtiin se reikä siihen ns vanhan reiän kohalle että uloskasvamisriski ois pienempi ja muutenki. Mulla tulee kyllä aina oleen tossa noi arvet siitä repeemisestä ainaki jotenki näkyvissä. Mut ei se niin kamalan haitallista oo kun ei toi niin kamalan iso kumminkaa o. Mulla on nyt kyllä tietenkin vähemmän nahkaa tässä pallojen välissä, ton entisen uloskasvamisen takia. Mut mun napa näyttää nyt aikalailla tältä (btw photoshoppasin vähän tossa yläreiän kohalla olevaa punotusta pois kun nyt tää sattuu oleen vähän jotenki rasittunu liian painavasta napakorusta.):

31.5-1.61



Mutta joo hoitamisesta sen verran viä että jos on päässy tulehtuun toi napa tai jos se punottaa tai jotain niin kannattaa käydä apteekista ostamassa suolaliuosta ja sillä puhdistaa tai no mikä se sana on mut kuitenkin nii napa. Ite en oo käyttäny koskaan suolaliosta vaikka ois ehkä jossain tilanteissa pitäny. Mutta tommosilla lävistyksille tarkotetuilla pesuaineilla oon nyt pärjänny. Ja napalävistyksen parantumisaika on oikeesti tosi pitkä mut se vaihtelee ihmisillä iha jostain n. 1 tai 2 kuukaudesta puolee vuotee. Itellä meni ekan kerran navan paranemisessa se puoli vuotta. Mut paranemista nopeuttaa just se että ei pese yhtää liikaa eikä liia vähän tai anna lävistyksen tulehtua tai että ei sörki sitä paskasilla sormilla, koska kynsissä niitä bakteereja on iha järkyttävän paljon, että jos kosket napaan niin PESE kädet ennen sitä. Napaa kannattaa myös tuulettaa että se saa "hengitettyä" eli iltasin kotona masu paljaana oleskelu on suotavaa.

Nyt kun miettii nii täs tais olla kaikki. Mutta kysykää ihmeessä jos on kysyttävää. Ja korjatkaa jos oon kirjottanu tohon ihan puutaheinää, koska tein tän aika silmät kierossa väsyneenä XD Mut joo toivottavasti edes jollekki oli tästä hyötyä(---: 

18 kommenttia:

  1. mua itteeni käskettii lävistysliikkeessä peseen iha normistikki vaikkei ois punotustakaa nii joka päivä enintään 2 kertaa tolla merisuolaliuoksella, ja sillä oon pärjänny tähän päivään asti ihan hyvin eikä mitää oo tapahtunu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aaa no riippuu varmaa lävistäjästäki et mimmosia ohjeita antaa, mut mullon semmonen käsitys et jos joku jollon tosi kuiva iho niinku esim mulla niin et jokapäiväne käyttö saattas kuivattaa :O entiä :-----D mut kyllähä se si noinki käy varmaa jos oot hyvin pärjänny (---:

      Poista
  2. Vastaukset
    1. hihii eipä mitää ja toivottavasti tää oli hyödylline (---: btw lisää saa kysyy jos tulee jotai viä mielee joskus :---D!

      Poista
  3. miun napakoru on nykyää tollane revenny tai tollane et siin on " kaks reikää " mut sit pistin vanupallon sinne ison pallon alle ja pidin koko pv , nii ettei se napakorun pikkupallo menny siihe väärää reikää, mut se aina vähä paranee välil ja välil se on taas tos kunnos ja jonaa pv iha normi napakoru, ja oon pessy sitä monil hygieeni aineil (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :ooo hui mite sul repes se? mut hyvä idea toisaalta :-----D!

      Poista
    2. se repes sillee, ku tulin saunasta ja ja olin pyyhepäällä, ja sit jotain siin viuhdoin ja mun käsi osu aika pahasti , ja sit se meni iha plööts. D:D:

      Poista
  4. Entiiä ootko joskus jo kirjottanu tälläsen, mut en ainakaa muista. Eli ois kiva lukee sellane postaus mis kerrot 3 tärkeintä esinettä sulle ja miks just ne on tärkeet ja sit vaik 3 tärkeintä biisii sulle ja miks:)

    VastaaPoista
  5. yks tyhmä kyssä anona. ku mun mutsi o vastaa kaikkii lävistyksii, jopa korviksiiki, ni se sano et jos napakoru ottaa valla kokonaa pois ni siihe jää reikä... ? täh jääks oikeesti xd varman kusettaa etten menis ''tekee typeryyksii''... osaaks valast asiaa yhtää :'o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. EI TODELLAKAA JÄÄ REIKÄÄ!! :-----D täyttä valetta tommone. jää pieni arpi joka vaalenee aja myötä ja mun mielstä mun napakoru arpi oli aika kivaki sillon ku mulla se oli vähä aikaa :3 :----D

      Poista
  6. Olen alkanut tässä harkita napakorun ottamista. Mulla olisi sulle pari kysymystä aiheeseen liittyen. Ootko voinut käyttää ihan millasia vaatteita vaan sen kanssa? Luin jostain että ainakin aluksi tulisi käyttää löysii vaatteita ettei se jää mihinkään kiinni tms. Pystyykö sen kanssa kuntoilemaan ihan normaalisti? Alussa varmaan pitää olla aika varovainen.... Kipu on tietty yksilöllistä mutta miten paljon sen laitto sattu sulla? Kiitos :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo ihan mimmosia vaatteita vaan käytin kyllä aluks mutta onha niide hyvä olla sillai vähän joustavia edes ja sillai hengittävää kangasta (---: mut korkeevyötäröisiä housuja en suosittele koska ne saattaa hiertää aika epämukavasti :---D ja joo pystyin ja pitääki mutta kannattaa välttää liikaa hikoilemista kumminkin ja ei sitä sillai varovaine tarvii olla :--) sillain että kattoo ettei huido siihe napaan ja sitä pitää normaalistikki varoo ettei käy niinku mulla ja repeee :---D No ekan kerran kun otin niin ei sattunu paljo ollenkaa mutta ku toisen kerran otin ja toho oli jo tullu arpikudosta niin se sattu sit enemmän mut ihan siedettävä kipu on :---D!

      Poista
  7. Mä oon menossa ensi tistaina ottaa ja i know tää on vanha juttu mut halusin vaa tietää et mite se hoidetaa ku ei oo ne menkat alkanu ku ala vatsa muokkautuu täst mun pyykkilauta vatast D:

    VastaaPoista
  8. Kuinka kauan voi ottaa uusi napakoru jos ekä on kasvanu ulos?

    VastaaPoista
  9. Sattuiko kun repes? :/

    VastaaPoista
  10. Itellä ollu napakoru 7 ja puoli kuukautta eikö vieläkään oo parantunu. Mullaki vähä repes se ja kävi niinku sulle että kasvo vähä siihe revenneeseen kohtaan. Tää on nyt taas ollu kipee ja punertaa en kyllä osaa sanoa onko tulehdusta vaiko ei. Pitäiskö käyä näyttämässä lävistäjällä vai käyttää vaan niitä aineita siihen puhdistamiseen?

    VastaaPoista